ontwerpend leren

in de klas

 
 
 

In de ruimte

  • groep 5 t/m 8
  • 4 lessen
  • 8 uur

In deze casus ontwerpen leerlingen een product dat je in de ruimte kunt gebruiken. Ze worden uitgedaagd om buiten de kaders te denken en de meest originele ideeën te bedenken.

les 1

Probleem verkennen en formuleren


Post-it methode

In deze les gaan de leerlingen het probleem verkennen. Ze bedenken aan de hand van de post-it methode zoveel mogelijk problemen en wensen voor in de ruimte. Aan het eind van de les heeft elk team een probleem geformuleerd.


les 2

Ideeën verzinnen en selecteren


Mindmap

De leerlingen bedenken in deze les met hun team ideeën voor het gekozen probleem. Dit doen ze aan de hand van een mindmap of woordenspin. Ze presenteren hun probleem en één gekozen oplossing aan de klas.


les 3

Uitwerken en Maken


Werktekening

In deze les werken de leerlingen het gekozen idee verder uit. Ze maken een prototype van het idee aan de hand van een werktekening. Ze leren werken met verschillende materialen en gereedschappen.


les 4

Testen en Presenteren


Presenteren

Leerlingen testen en verbeteren hun prototype in deze les. Als afsluiting worden alle ontwerpen voor in de ruimte aan de klas gepresenteerd.


download alles

of
download onderdeel

casus.pdf
verdieping
DOSSIER

'Ik vond het opmerkelijk dat er zo divers gedacht werd. Elk idee is belangrijk en zo voelen kinderen dat ook. Het is ontzettend waardevol om op deze manier les te geven.'

Paula van Wijk / Leerkracht groep 5/6 OBS Het Galjoen, Den Hoorn

Bekijk hier:
Ideeën verzinnen en kiezen:
Uitwerken en prototype maken: