ontwerpend leren

in de klas

 
 
 

Dokter

Meer suggesties voor activiteiten bij het boek ‘Dokter Vos’ van Daan Remmerts de Vries:

  • Laat kinderen verband bij elkaar aanleggen. Vraag oude verbandmiddelen bij de plaatselijke EHBO of schaf ze aan. Een gipsverband aan (laten) leggen zorgt ook gegarandeerd voor succes. Als je dat voorzichtig open knipt als het droog is, kun je het telkens opnieuw gebruiken om te spelen dat je een arm of been in het gips hebt.
  • Leen testkaarten voor ogen bij de huisarts of opticien. Of maak ze zelf, voorbeelden kun je vinden door te zoeken op ‘visuskaart’. Laat de kinderen hiermee hun ogen testen. Ze houden één hand voor een oog en moeten opnoemen wat een ander kind aanwijst. 
  • Vos luistert naar zijn hart. Dat kan met een stethoscoop. Een echte stethoscoop is natuurlijk prachtig in de klas. Met een wc-rol kun je elkaars hartslag ook goed horen. Zet het op je borstkas boven je hart. Zoek met de kinderen op waar dit is. Een ander kind kan zijn oor tegen de wc-rol aan drukken en zo naar de hartslag luisteren.
  • Onderzoek je hartslag. Laat de kinderen gedurende tien seconden de hartslag van een kind tellen en dit opschrijven. Doe dan één van de volgende activiteiten:
    • dertig keer springen
    • een meditatie / mindful oefening
    • een spannend filmpje kijken
  • Tel nu opnieuw de hartslag. Wat is er met de hartslag gebeurd? In groep 4 kun je nu ook het aantal hartslagen per minuut door de kinderen laten berekenen.