Eén van de kinderen heeft met haar vader op het strand gekeken wat daar allemaal voor plastic afval ligt en heeft dit meegenomen naar de klas. Tjonge wat veel zeg!
Als dit allemaal de zee in drijft, hoe krijg je dat er dan weer uit? Tijdens het schoolthema duurzaamheid hebben we de les Schoon water bij de Madelieven (1/2) uitgevoerd. De vader vertelt enthousiast over de foto’s op het smartboard. Als jongen op het strand en nu met zijn eigen dochter van vijf.
Interesse voor plastic soep
In de kring praten we uitgebreid over de plastic soep in de oceaan. Hoe komt dat daar? Waarom is dat zo gevaarlijk? Gaan de vissen en dieren in de zee daar écht van dood? De kleuters snappen heel goed dat daar een oplossing voor bedacht moet worden.
Hoe ruim je plastic op?
In twee groepen zijn we uiteen gegaan: iedere groep begint met brainstormen met behulp van de inspiratiekaarten. Wat zou een olifant voor oplossing bedenken? En een brandweerman? Of een toverfee? Als alle ideeën verzameld zijn, gaan we aan de slag: knutselen met kosteloos materiaal en dan in het teiltje met water proberen of het werkt. Oh, een eierdoos werkt niet zo goed als je die in het water stopt! Kijk met deze slang (rietje) zuig je het plastic zo naar boven.
Ontwerpen bij kleuters
De kinderen zijn heel enthousiast en werken hard. Tja en als het niet meteen werkt, dan heb je ook veel geleerd! Dat hoort bij ontwerpen jongens; kijken of het werkt en als dat niet zo is, bedenk je weer een nieuwe oplossing. Wij kijken met plezier terug op deze les van Samen in de klas. Omdat je de les met een ouder geeft, heb je direct een hele andere betrokkenheid in je groep. Daarnaast natuurlijk ook een paar handen extra om iedereen goed te kunnen begeleiden. Een aanrader!
Malika Verbeek, leerkracht groep 1/2