Rikki heeft een plan

Een ontwerples bij het boek ‘Rikki heeft een plan’ van Guido van Genechten. Nadat Rikki op pad is geweest om een verrassing voor mama te halen, staat de ladder aan de verkeerde kant van de muur. Leerlingen verzinnen en maken ideeën om Rikki te helpen.

Uitbreiden tot een project? Kijk dan bij Kleuteruniversiteit. Wil je dit thuis doen of als zelfstandig werkje? Gebruik deze ontwerpactiviteit.

Energieke waterbaan

Hoe kun je samen zonder te morsen zoveel mogelijk water van de ene naar de andere plek brengen op bijzondere manieren? Deze les past bij een uitdaging van OO Techniek.

Wiebelend waterdier

Hoe kun je een model van een waterdiertje maken dat op het water kan blijven staan? Deze les past bij een uitdaging van OO Techniek.

Zwerfafval

In deze les bedenken leerlingen ideeën om zwerfafval op te ruimen én schone handen te houden. Ze bedenken, maken en testen verschillende oplossingen. 

Boer Boris

In deze les helpen leerlingen de eendjes uit het boek ‘Boer Boris en de maaier’ (Ted van Lieshout en Philip Hopman) om veilig naar de overkant te komen. Ze bedenken, maken en testen verschillende oplossingen. 

Uitbreiden tot een project? Kijk dan bij Kleuteruniversiteit.

De drie biggetjes

Leerlingen helpen de biggetjes met bouwen van een stevig huis. Ze testen de stevigheid door net als de wolf hard te blazen. Bij deze les kun je hulp van een techniekcoach vragen.

Fijn voor baby’s

Leerlingen ervaren wat baby’s fijn vinden in de buik. Ze verzinnen ideeën om het zo fijn mogelijk te maken voor een pasgeboren baby.

Schoon water

Leerlingen gaan in gesprek over (plastic) afval in water. Ze ontwerpen en maken oplossingen om te zorgen voor schoon water. Bij deze les kun je hulp van een techniekcoach vragen.

Verjaag de monsters

In deze ontwerples bedenken, maken en testen leerlingen manieren om monsters weg te jagen. Laat de les aansluiten bij je thema en bij figuren die de leerlingen al kennen.

Wind meten

Wist jij dat er maar liefst 32! windrichtingen zijn? Dat je windkracht 12 een orkaan noemt? In deze ontwerples bedenken leerlingen ideeën om de wind te meten. Ze mogen zelf kiezen of ze windsnelheid, windrichting of beide willen meten.